جمشیدی خراسانی jamshidi khorasani

دین فلسفه عرفان

جمشیدی خراسانی jamshidi khorasani

دین فلسفه عرفان

با شما در باره دین، فلسفه و عرفان سخن می گوییم

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه

توهم اشرفیت انسان(2)

چهارشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۱:۳۶ ق.ظ

زیبا آفرین
نکته یکم- ایشان نگاشته اند این که خداوند بنی اسرائیل را برتری بخشیده است علت داردا و علت آن در آیات قرآن بیان شده است.  
اصلا بحث ما برتری بنی اسرائیل نیست. بلکه برتری انسان است. بنده عرض کردم اگر هم برتری بوده باشد در قرآن متعلق به بنی اسرائیل است یعنی قوم و قبیله خاص نه هر قوم و قبیله ای و نه انسان. و نیز بنده مدعی برتری اسرائیل نشدم. تفسیر رایج از آیه را عرض کردم.
در هر صورت با توجه به توضیحات جناب رضا... بالاخره باز فضیلت و برتری از دائره فرزندان ابراهیم خارج نشد. در کشمکش و چالش بین یعقوب و اسحاق بالاخره نبوت در فرزندان یعقوب ادامه یافت. نبوت بین خود همان مجموعه چرخید. همه انبیا یا فرزندان اسحاقند و یا فرزندان اسماعیل تا جایی که ذهن حقیر یاری می کند.   
این که این فرزندی ستم کرد و کار را به فرزند دیگری سپردند؛ این هم بررسی علل مساله است که چرا بعضی از بنی اسرائیل برتری یافتن بر بعضی دیگر. و اصل مساله مورد مناقشه مارا تغییر نمی دهد. باز هم توپ تو میدان بنی اسرائیل است. این امتیاز به سایر ملل و اقوام داده نشد. از بزرگی گرفتند و دادند به کوچکی و یا از کوچکی گرفتند و دادند به بزرگی. در هر صورت تمامی انبیا از بنی اسرائیل بودند. و برای ما فرقی نمی کند که از اسحق باشند یا اسماعیل...
برتری بنی اسرائیل در قرآن
در آیات قرآن این گونه آمده است:
یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ اذْکُرُواْ نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَأَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعَالَمِینَ ﴿ بقره آیه 47﴾ چون مساله مهم و اساسی بوده است در یک سوره مجدد همان آیه تکرار می شود: یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ اذْکُرُواْ نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَأَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعَالَمِینَ ﴿بقره آیه 122﴾
اى فرزندان اسرائیل نعمتم را که بر شما ارزانى داشتم و اینکه شما را بر جهانیان برترى دادم یاد کنید.
وَلَقَدْ نَجَّیْنَا بَنِی إِسْرَائِیلَ مِنَ الْعَذَابِ الْمُهِینِ. مِن فِرْعَوْنَ إِنَّهُ کَانَ عَالِیًا مِّنَ الْمُسْرِفِینَ. وَلَقَدِ اخْتَرْنَاهُمْ عَلَى عِلْمٍ عَلَى الْعَالَمِینَ. وَآتَیْنَاهُم مِّنَ الْآیَاتِ مَا فِیهِ بَلَاء مُّبِینٌ ﴿ دخان آیه 30 تا 33﴾ و به راستى فرزندان اسرائیل را از عذاب خفت‏آور رهانیدیم. از دست فرعون که متکبرى از افراطکاران بود. و قطعا آنان را دانسته بر مردم جهان ترجیح دادیم. و از نشانه‏هاى الهى آنچه را که در آن آزمایشى آشکار بود بدیشان دادیم.
خیلی باید مراقب باشیم که تحت تاثیر آموزه های یهودیت قرار نگیریم چنان که بعضی از حتی علما نیز متاثر بودند. این که عهد و پیاما الهی را ستمگران بر دوش نخواهند کشید به معنای این است که پیغمبری ستم کرد و از نسل او نبوت خشکید؟ باید دقت بیشتری روا داشت. البته از یهودی ها هیچ بعید نیست نسبت های ناروایی به انبیای الهی داده اند و حتی خود را آقازاده خداوند می خوانند ولی ما نباید تحت تاثیر القائات آنها قرار بگیریم و به تبعبیری متاثر از اخبار و روایات یهودی ها آیات را تجزیه و تحلیل کنیم.(البته این تذکر حاشیه ای بود)
به آیه شریفه دقت بفرمایید: وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ ﴿ قصص آیه 5﴾ و خواستیم بر کسانى که در آن سرزمین فرو دست‏شده بودند منت نهیم و آنان را پیشوایان مردم گردانیم و ایشان را وارث زمین کنیم.
این آیه معروف و مشهور است که انقلاب اسلامی به حکومت امام زمان وصل می شود و... حالا شاید وصل بشود. وصل شدن و یا وصل نشدن انقلاب اسلامی به حکومت امام زمان ربطی به آیه شریفه ندارد. آیه مورد نظر ربطی به امام زمان و ظهور ایشان و حکومت اسلامی و... ندارد بلکه آیه شریفه صراحت در بنی اسرائیل و قوم موسی دارد و اتفاقا آنها به پیروزی هم رسیدند. و وارث هم گردیدند. یعنی نتیجه آیه همان بود که اتفاق افتاد.
ادامه دارد
جمشیدی خراسانی
https://t.me/joinchat/AAAAAEpeRQ8uK71Mwex1Sg

  • حسن جمشیدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی