توهم اشرفیت انسان (1)
زیبا آفرین
کلیپی را جناب آقای کیا حیدری در تلگرام فرستادند و فرمودند که نظر خودم را عرض کنم. بنده هم پذیرفتم و کلیپ را گوش کردم و عرایضی را بیان کردم:
الف- انسان اشرف مخلوقات نیست.
ب- بلکه انسان بیشتر خرابکاری کرده است تا سازندگی
ج- تباهگری انسان در قرآن
د- سفاکی انسان در قرآن
ه. نفی برتری عقلی انسان
و- حتی نفی برتری اخلاقی انسان.
ز- حافظه داشتن حیوان
ح- اگر در قرآن برتری هم باشد به بنی اسرائیل داده شده است.
دوستی عزیز و گرامی به نام رضا اعتراض کرد:
گرچه بعضا پاسخهایی دادند ولی بنده هم توضیحاتی خدمت ایشان عرض می کنم.
خلاصه اعتراض یکی از دوستان چنین است:
1- اینکه خداوند به بنی اسرائیل می گوید شما را بر عالمیان برتری دادم، البته بی دلیل نیست. زمانی خداوند پدر این قوم را با انواع آزمایش ها آزمود، حتی قربانی کردن فرزند و سوختن در آتش و..... و او سربلند بیرون آمد.
2- خداوند از داشتن چنین بندهای بر خود می بالید که مصداق تبارک الله احسن الخالقین بود.
3- ابراهیم خلیل از خداوند خواست فرزندانش را نیز برگزیده نماید و از طرفی خلیل از او درخواست نموده، خداوند شرطی گذاشت که ظالم نباشند. تاریخ نشان داد این قوم نتوانستند به عهد خود وفا کنند. اینجا بود که ورق برگشت و حتی نبوت نیز به دیگر قوم از فرزندان خلیل الله منتقل شد و ....
4- قطعا آیات قرآن بر اشرف مخلوقات بودن انسان به صراحت اشاره کرده،
5- آنجایی که از همه مخلوقات حتی ملائکه و جنیان می خواهد این موجود را سجده کنند و آن هم بی دلیل نیست.. کالبد انسان جایگاه مخلوقی از مخلوقات خداوند است که برتر از همه مخلوقات حتی ملائکه می باشد..
6- شاید مهمترین دلیل آن این است که، خیلی روشن و آشکار می فرماید: نفخت فیه من روحی.
7- آنقدر جایگاه آن بالا است که خداوند تبارک و تعالی آن را منتسب به خود می کند و ...
اما اشکال ایشان به اصل استدلال:
8- به نظر من نقطه ضعف استدلال شما آنجا است که موجودی دو پا را که نه از عقلانیت به اندازه کافی بهرمند است و نه از انسانیت به عنوان صغری و کبری استدلال برگزیده اید.
9- مثال: در جنگ جمل زمانی که شخصی به نام حارث از امام علی (ع) در باره چگونگی تشخیص حق و باطل سوال کرد. حضرت در پاسخ فرمود: تو حق را نشناختى تا بدانى که اهل حق چه کسانى مىباشند؟ و باطل را نیز نشناختى تا باطل گرایان را بدانى... انسانی که مورد نظر خداوند است و اشرف مخلوقات، انسان کامل است، نه یک موجود رونده بر روی دو پا ...
برای اشکالهای ایشان توضیحاتی خواهم داد.
ادامه دارد
جمشیدی خراسانی https://t.me/joinchat/AAAAAEpeRQ8uK71Mwex1Sg