شرح عروه اجتهاد و تقلید 96
زیبا آفرین
نفس پرداختن به این امور برای افراد عادی عسر و حرج است و هیچ دلیلی هم بر لزوم و وجوب آن نیست. عربها که می دانند و غیر عربها نمی توانند مثل عربها ادا کنند و لزومی هم ندارد که مثل عربها ادا کنند. چون افراد عامی هیچ تصویری از معنای این کلمات ندارند. حالا شما بیایید و به اینها ادغام و اخفا و ... قبمبه سلمبه های تجوید را را بازگو کنید.
4- در موضوعات مستنبطه عرفی و لغوی هم نمی شود تقلید کرد. در معانی لغات نمی شود گفت چون آقا خویی این گونه گفته است من مقلد ایشان هستم. یا می خواهید زمین را شخم بزنید بفرمایید من دیدم که آیت الله فلان بیل را این گونه در دستش گرفته بود. یا مثلا هنگام نگارش بفرمایید من دیدم آیت الله فلان با خود نویس شیفر یا سناتور می نوشت پس من هم باید با خود نویس بنویسم. تقاید در این موارد لزومی ندارد.
5- در صِرف موضوعات هم نمی شود تقلید کرد. مکلف در یخچال را باز نی کند و شیشه مایع را بر می دارد نمی داند مشروب و یا سرکه سفید است. مثلا رفته است دبی وارد اتاق هتل شده است در یخچال را باز می کند تعدادی شیشه مایعات در آن قرار داده اند. نمی داند که چیست؟ بر اثر کرونا هم بفرمایید حس بویایی اش را از دست داده است. جناب مجتهد از راه می رسد و می گوید: آقا این مشروب است. بهترین و کاملترین مصداق برای موضوع و عدم تقلید در آن رویت ماه در شب اول ماه شوال است. اغلب مردم یا نماینده می فرستند یا خودشان با دفاتر آیات عظام و علما اعلام و مجتهدان تماس می گیرند که آقا رویت شد یا نشد؟
آیا باید در رابطه با رویت ماه در اول شوال از مجتهد تقلید کرد؟ یقینا نه! چون مساله موضوع است نه حکم . می دانیم که مشروب حرام است. می دانیم که آب مباح است ولی نمی دانیم که این مایع مصداق و موضوع آب است یا مشروب. مجتهد نمی تواند ما را در تشخیص موضوع رهبری کند. یا دیدن ماه در آسمان جزو موضوعات است نه احکام. فقیه می گوید آخر ماه مبارک رمضان را باید روزع بگیرید. اول ماه شوال چون عید فطر است روز حرام است. و ملاک آخر رمضان و اول شوال؛ دیدن ماه است. خود ایشان که نمی تواند ماه را ببیند. ایشان هم برای کمک به مردم افرادی را می بیند تا بروند و مردم را کمک کنند تا چنان چه رویت شد خبر بدهند. ضمن این که تلاش برای رویت ماه اول شوال جزو اعمال مستحبی است. صوتاب هم دارد.
دقت در این مساله خیلی به ما کمک می کند. تقلید از مجتهد در موضوعات جایز نیست و لو اعلم علما عالم هم باشد.
بلی از آن جهت که ایشان خبر دارد و عادل هم هست می شود خبرش را قبول کرد. چون این آقا بیشتر سفر کرده و اطلاعات خوبی هم از هتلهای کشورهای مختلف دارد از اطلاعات او و کارشناس بودن او می شود استفاده کرد. ولی در این حوزه تقلید نمی شود کرد. چون این جا بحث اعتماد است نه تقلید. چنان که در اخبار سیاسی هم افراد عامی ولی عادل این گونه است. چه بسا افراد عامی اطلاعات دقیق تر و بهتری از مجتهد در حوزه سیاست داشته باشند. کسانی که اخباررسانه ها را بیان می کنند کسی به آنها مقلد نمی گوید. البته گاهی بعضی برای تحقیر افراد نی گویند فلان مقلد فلان خبرگزاری است. که این عبارت همان مسخره کردن و تحقیر مسلمان مومن است. خلاف اخلاق است.
جمشیدی خراسانی
https://t.me/joinchat/AAAAAEpeRQ8uK71Mwex1Sg