شرح عروه اجتهاد و تقلید58
زیبا آفرین
باید گفت هر نظری که ارائه می شود چون مبتنی بر ادله است خود همین نظر می شود واقع. و هر کس که به این نظر دست پیدا یافت و عمل کرد مجزی خواهد بود. شریعت واقعیتی غیر از این ندارد. الا این که تاثیراتش همان است که باید انتظار داشت. وقتی که سخن از واقع می کنیم دقت داشته باشید واقعیت احکام شرعی وجود خارجی محسوس و ملموس نیست بلکه واقعیت به اقتضای اثری است که دارد. و این نظرات تماما دارای اثر هستند. به بیان دیگر اگر شما اصل شریعت را به معنای تابش نور بگیرید که توسط پیامبر بیان و توسط ائمه علیهم السلام تبیین و تشریح شده است و دیدگاه های مجتهدان را به عنوان منشورهایی بدانید که از این مرکز نور به سمت ما می تاباند. هر منشوری نورانیت خود را دارد و ما را به مرکز نور متصل می کند. چرا در اتصال این مرکز تردید روا بداریم تا افراد دچار مشکل بشوند. قصد قربت وجود دارد. بستر برای عمل به شرع هم وجود دارد و مردم هم راحت تر خواهند بود و اصل حاکم بر همه اینها که شریعتنا سهلة سمهه وجود دارد. نباید مسائلی که به این سادگی و راحتی توسط پیامبر و اولیای الهی بیان شده است برای مردم سخت و دشوار کرد. مگر مردم می خواهند فلسفه اشراق بخوانند که درگیر استقسات بشوند؟ مکلفین می خواهند اعمال عبادی خودشان را انجام بدهند اعمالی که هیچ پیچیدگی خاصی ندارد. و ما هم باید تلاش کنیم که پیچیدگی هایی که توسط بعضی ایجاد شده و تبدیل به کلاف سر در گم شده است را باز کنیم تا مردم از سر درگمی رهلایی بیابند.
مهم این است که شما به قصد شرعیت انجام بدهید. اگر نماز جمعه واجب است بروثید و نماز بخوانید پاداش اخروی آن را خوهید داشت و به تکلیفتان عمل کرده اید و کسی هم که معتقد است نماز جمعه در عصر غیب جایز نیست او نیز به قصد قربت ترک کرده است. او نیز عمل شرعی انجام داده است. به نظر می رسد اگر چنین شرایط سهل الوصول فراهم شود تجری از احکام شرع به مراتب کاهش خواهد یافت.
جمشیدی خراسانی
https://t.me/joinchat/AAAAAEpeRQ8uK71Mwex1Sg
- ۹۹/۰۹/۱۳