جمشیدی خراسانی jamshidi khorasani

دین فلسفه عرفان

جمشیدی خراسانی jamshidi khorasani

دین فلسفه عرفان

با شما در باره دین، فلسفه و عرفان سخن می گوییم

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه

شرخ عروه اجتهاد و تقلید 12

چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۹، ۰۷:۰۴ ق.ظ

زیبا آفرین
شرح عروه
اجتهاد و تقلید 12
اما دلالت روایت که بسیار راه گشا است. راوی امام صادق علیه السلام است و ماجرا در عصر رسول الله و در مدینه اتفاق افتاده است. پس از نزول سوره برائت صحابه رسول اله  تقریبا جا خوردند و به خود آمدند. تحت تاثیر عباد و زهاد دیگر ادیان متاثر از دیر نشینان راهی کوه شدند و راه عبادت پیش گرفتند و از مردم خود را جدا کردند. صحبت از آتش و دوزخ است. مساله ساده ای نیست. گفته اند عبادت هرچه سخت باشد اثر طهارت درونی آن هم بیشتر است. گروهی از صحابه زن و بچه را رها کردند و به کوه پناه بردند تا به راز و نیاز بپردازند و عبادت کنند و خود را برای ملاقات با خداوند آماده کنند. گویا حضرت زهرا سلام الله علیها یکی از خانمهای این صحابه را می بیند خیلی به هم ریخته است. قیافه زن شوهر دار را ندارد. مثلا حلقه به دستش ندارد. صورتش را مرتب نکرده است. خیلی قیافه به هم ریخته داشت. حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: چه شده است؟ این چه قیافه است که به هم زده اید؟
زن با عصبانیت گفت: -تعبیر من- از موقعی که سوره برائت نازل شده بلای جان ما شده است. من خودم را برای کی آرا گیرا کنم. من که شوهر ندارم و... ادامه ماجرا. این خبر به پیامبر اکرم رسید و پیامبر به رفتار آنها سخت اعتراض فرمود. در این روایت اشاره دارد که همسر عثمان بن مظعون سراغ نبی اکرم می رود. گویا اعتراض تنها از یک نفر نبود است.  امام صادق می فرماید: همسر عثمان بن مظعون خدمت پیامبر آمد و گفت: عثمان روزها روزه می گیرد و شبها به عبادت مشغول است. پیامبر با خشم و غضب و با شتاب از منزل بیرون زد تا سراغ عثمان رفت. او را دید که نماز می خواند. تا متوجه پیامبر شد به طرف پیامبر آمد. پیامبر فرمود: ای عثمان! خداوند من را بر اساس آئین رهبانیت به رسالت مبعوث نفرموده است. بلکه مرا بر اساس آیین توحیدی آسان و ساده مبعوث فرموده است. بَعَثَنی بِالحَنیفِیَّةِ السَّهلَةِ السَّمحَةِ. من هم روزه ی گیرم. من هم خانواده دارم. اگر کسی شیوه زندگی من را دوست دارد پس به سنت من رفتار کند. و... غرض از بیان روایت همان جمله بَعَثَنی بِالحَنیفِیَّةِ السَّهلَةِ السَّمحَةِ. شریعت اسلام دو عنصر اساسی دارد که حاکم بر همه احکام شرعی است. آسان و ساده. اصلا اسلام با صعوبت و تکلف سازگار نیست. اگر کسی خودش انتخاب می کند سخن دیگری است ما حق تحمیل نداریم.   
فشار بیش از حد بر مردم سبب گریز مردم از دین خواهد شد. داعش نمونه بارز دینداری حداکثری است. و می بینید که کمتر کسی قادر به تحمل داعش و تفکر داعشی است.
در نتیجه اگر کسی پیش از این عملهایی انجام داده که نه از سر تقلید بوده است و نه از سر احتیاط؛ ولی منطبق با نظری و فتوایی بوده است حتی شیخ طوسی یا شیخ مفید و یا ابن عقیل و... دلیل بر بطلان عبادات و تمامی اعمال او نیست تا چه برسد به این که دو باره اقدام کند و همه اعمال را اعاده کند.    
اگر عمل انجام شده مطابق با نظر مجتهد خودش نباشد ولی مطابق با نظر و فتوای مجتهد دیگری باشد وجهی برای بطلان نخواهد بود. چون مهم عمل کردن به شریعت است. و او هم عمل کرده است.
جمشیدی خراسانی
https://t.me/joinchat/AAAAAEpeRQ8uK71Mwex1Sg

  • حسن جمشیدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی