شرح عروه اجتهاد و تقلید 17
زیبا آفرین
مرحوم سید کاظم یزدی بیان می دارد که تقلید یعنی عمل به فتوای مجتهد معین. البته روشن نیست که این تعیین از کجا آمده است. وقتی که شما مکلف به انجام تکالیف شرعی خود هستید چه فرقی می کند که این تکلیف توسط چه کسی بیان بشود. اگر در وضعیت کنونی بیش از صد بلکه هزار فقیه دارای شرایط وجود دارد لزومی دارد که حتما یک نفر تعیین بشود. فرد اگر مجتهد نیست که نمی شود از او تقلید کرد و اگر مجتهد است چه فرقی می کند که چه کسی باشد؟
البته اگر چنان چه مجتهد یک نفر باشد، وضعیت روشن است که به همان یک نفر مراجعه خواهد شد. و اگر تعداد افراد افزایش بیابد کمی مساله پیچیده خواهد شد. اگر چنان چه دو و یا چند مجتهد همه یک نظر دارند بلکه هم نظرند. پس فرقی نخواهد کرد که از کدام یک تقلید کنند. مهم این است که به دستور شرع اقدام بشود حالا چه در رساله الف باشد یا ب و یا جیم. لذا تعیین در جایی که یک نفر باشد بی معنا است و اگر دو و یا چند نفر باشد و همه نظر واحدی هم داشته باشند باز هم تعیین مجتهد بی معنا است بلکه لزومی ندارد.
پیچیدگی افزایش خواهد یافت اگر مثلا ده نفر باشند و نظراتشان هم با یک دیگر اختلاف دارد. در این صورت پیچیدگی در این است که یکی می گوید نماز جمعه واجب است و دیگری می گوید نماز جمعه حرام است. هر دو که نمی تواند حکم شرعی باشد. بالاخره نماز جمعه یا واجب است و یا حرام. و نمی شود هر دو هم نباشد. در این موارد گفته می شود باید سراغ اعدل رفت. و یا سراغ اورع رفت. ما بیان خواهیم کرد که حکم شرع ملاک است. مهم نیست که گوینده آن معین باشد.
اما تا بدین جا باید عرض شود در صورت اختلاف بین مجتهدین فرقی نمی کند که شما سراغ کدام یک بروید البته شاخصی که بنده بدان بیشتر باور دارم سراغ مجتهدی بروید که بدان دسترسی داشته باشید. در صورت سوال و یا مبتلابه شدن برای شما قابل دسترسی باشد. در این باره بیشتر توضیح خواهم داد.
جمشیدی خراسانی
https://t.me/joinchat/AAAAAEpeRQ8uK71Mwex1Sg
- ۹۹/۰۸/۲۸