مبارزه و الگوهای قرآنی
دوشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۹، ۰۵:۲۷ ب.ظ
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۸۵ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۱۵۰۶۲۷۵حسن جمشیدی، عضو شورای مرکزی حزب سعادت ایران در گفتگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، شعبه خراسان رضوی با بیان این مطلب، افزود: در ضرورت مبارزه با استکبار تردیدی نیست مهم شناخت درست مصادیق استکبار و چگونگی مبارزه با آن است.
وی با اشاره به الگوهای قرآنی مبارزه با استکبار، اظهار داشت: ما دو الگو برای مبارزه با طاغوتیان و فرعونیان پیش رو داریم. یکی از آنها الگوی قرآن و دیگری الگوی پیامبر(ص) است که در حقیقت مکمل یکدیگر می باشند.
این محقق علوم دینی، با قرائت آیات قرآن درباره مبارزه موسی با فرعون، گفت: در آیه ۴۴ سوره طه، خداوند خطاب به موسی می فرماید: "اذهبا الی فرعون انه طغی. فقولا له قولا لینا". با آنها به نرمی حرف بزنید. "لعله یتذکر او یخشی". یا متذکر شوند یا شاید هم در دلشان خشیت افتد.
وی ادامه داد: خداوند اینجا از کلمه یخاف استفاده نکرده است. زیرا خوف غیر از خشیت است. همچنانکه علما از خدا خشیت دارند، فرعون هم باید از موسی خشیت داشته باشد.
جمشیدی اضافه کرد: ترس مذموم خوف است و ترس ممدوح خشیت است. حتی ترس از پدر و مادر به جهت احترام به آنها یا بد اخلاقی آنها، میتواند خوف باشد و میتواند خشیت باشد.
وی تاکید کرد: باید دقت شود که در عرصهی حکومت، رعب و ترس، ضد ارزش است اما خشیت دارای ارزش است.
وی با اشاره به سیره پیامبر(ص) گفت: برخورد پیامبر هم این گونه است. برخورد پیامبر با سران عرب جاهل غیر از برخورد پیامبر با امپراتور ایران و روم است. و باید این نکته برای سیاستمداران ما، ملاک عمل باشد.
این پژوهشگر علوم دینی با تاکید بر مطالعه تاریخ، اظهار داشت: با توجه به این که الگوی ما قرآن و پیامبر است در سال پیامبر اعظم(ص) باید بیشتر به متد و روش این دو توجه کنیم.
وی افزود: زبان سیاستمداران ما در مبارزه با استکبار جهانی، باید تغیر ماهیت یابد. زبان دیپلماسی اسلامی، نرم و اقناع گری است. مجادله به احسن است.
وی الگوی دیگر قرآنی را حضرت ابراهیم خواند و گفت: ابراهیم به جنگ با مردم بر نخواست بلکه وارد گفتگو شد. بت شکستن غیر از مردم شکستن است.
وی در عین حال به الگوی رفتاری امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: پایداری امام حسین(ع) میتواند برای ما الگو باشد تا در موقعیت های خاص که همانند حزب الله لبنان مورد تهاجم قرار بگیریم، تا آخرین نفس از آرمان های خود دفاع کنیم که در دوران ۸ سال دفاع مقدس نیز این اتفاق افتاد.
وی خواستار بررسی الگوهای حکومتی قرآنی و چگونگی تعامل دولتمردان با حاکمان شد.
وی با اشاره به الگوهای قرآنی مبارزه با استکبار، اظهار داشت: ما دو الگو برای مبارزه با طاغوتیان و فرعونیان پیش رو داریم. یکی از آنها الگوی قرآن و دیگری الگوی پیامبر(ص) است که در حقیقت مکمل یکدیگر می باشند.
این محقق علوم دینی، با قرائت آیات قرآن درباره مبارزه موسی با فرعون، گفت: در آیه ۴۴ سوره طه، خداوند خطاب به موسی می فرماید: "اذهبا الی فرعون انه طغی. فقولا له قولا لینا". با آنها به نرمی حرف بزنید. "لعله یتذکر او یخشی". یا متذکر شوند یا شاید هم در دلشان خشیت افتد.
وی ادامه داد: خداوند اینجا از کلمه یخاف استفاده نکرده است. زیرا خوف غیر از خشیت است. همچنانکه علما از خدا خشیت دارند، فرعون هم باید از موسی خشیت داشته باشد.
جمشیدی اضافه کرد: ترس مذموم خوف است و ترس ممدوح خشیت است. حتی ترس از پدر و مادر به جهت احترام به آنها یا بد اخلاقی آنها، میتواند خوف باشد و میتواند خشیت باشد.
وی تاکید کرد: باید دقت شود که در عرصهی حکومت، رعب و ترس، ضد ارزش است اما خشیت دارای ارزش است.
وی با اشاره به سیره پیامبر(ص) گفت: برخورد پیامبر هم این گونه است. برخورد پیامبر با سران عرب جاهل غیر از برخورد پیامبر با امپراتور ایران و روم است. و باید این نکته برای سیاستمداران ما، ملاک عمل باشد.
این پژوهشگر علوم دینی با تاکید بر مطالعه تاریخ، اظهار داشت: با توجه به این که الگوی ما قرآن و پیامبر است در سال پیامبر اعظم(ص) باید بیشتر به متد و روش این دو توجه کنیم.
وی افزود: زبان سیاستمداران ما در مبارزه با استکبار جهانی، باید تغیر ماهیت یابد. زبان دیپلماسی اسلامی، نرم و اقناع گری است. مجادله به احسن است.
وی الگوی دیگر قرآنی را حضرت ابراهیم خواند و گفت: ابراهیم به جنگ با مردم بر نخواست بلکه وارد گفتگو شد. بت شکستن غیر از مردم شکستن است.
وی در عین حال به الگوی رفتاری امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: پایداری امام حسین(ع) میتواند برای ما الگو باشد تا در موقعیت های خاص که همانند حزب الله لبنان مورد تهاجم قرار بگیریم، تا آخرین نفس از آرمان های خود دفاع کنیم که در دوران ۸ سال دفاع مقدس نیز این اتفاق افتاد.
وی خواستار بررسی الگوهای حکومتی قرآنی و چگونگی تعامل دولتمردان با حاکمان شد.
- ۹۹/۰۵/۱۳