بررسی مشکلات فلسفه اسلامی در جامعه امروز
دوشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۹، ۰۵:۲۴ ب.ظ
کد خبر: ۱۵۰۹۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۰
گروه اندیشه و علم: مدیر گروه فلسفه پژوهشکده علوم انسانی جهاد دانشگاهی مشهد به بیان مشکلات فلسفه اسلامی در جامعه امروز پرداخت.
حسن جمشیدی، در گفت و گو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، شعبه خراسان رضوی، یکی از مشکلات اصلی فلسفه اسلامی را عدم تفکیک مسائل اصلی از مسائل فرعی خواند و افزود: مسائل اصلی همان برهانیات و یقینیات هستند و مسائل فرعی، اصول موضوعه یا اصولی هستند که در جایی غیر از فلسفه اثبات شده است اما در فلسفه امروز ما این دو از هم تفکیک نشده اند.
وی عدم تفکیک مسائل وجود شناختی از مسائل معرفت شناختی را از نیز از مشکلات فلسفه امروز خواند و گفت: مثلا در فلسفه اسلامی از ابتدا بحث میشود که وجود، بدیهی است و بعد هم گفته میشود مشترک معنوی است و بعد اصالت وجود اثبات میشود که خود بحثی وجود شناختی است.
جمشیدی توجه بیش از حد به گذشته فلسفه اسلامی را باعث غرور بیجا و بیمورد فلاسفه امروز خواند و گفت: این امر باعث شده به دستاوردهای جدید فلسفی بی توجهی شود.
وی بیتوجهی به مسائلی که در جامعه ایجاد شده است و ندیده انگاشتن آنها را از مشکلات فلسفه اسلامی در جامعه امروز خواند.
مدیر گروه فلسفه پژوهشکده علوم انسانی جهاد دانشگاهی مشهد از فقدان فلسفهی فلسفه به عنوان یکی از موانع رشد فلسفه اسلامی یاد کرد و گفت: در جامعه بیشتر آنها که فلسفه را مطالعه کردهاند یا شیفتهی آن بودند و یا دشمن خانه زاد بوده اند که فلسفه از هر دو گروه زیان دیده است.
جمشیدی در ادامه از ابهام و عدم وضوح کامل تعریف فلسفه به عنوان یکی دیگر از چالشهای کنونی مباحث فلسفی نام برد و افزود: به جهت نارسائی در تعریف، برخی فلسفه را فقط فلسفه ابن رشد یا ابن سینا یا ملاصدرا میدانند در حالی که ناقدین این فیلسوفان نیز فیلسوف بودهاند و دستاورد فلسفی داشته اند.
وی ابهام و عدم روشنایی برخی از مقولههای فلسفی علیرغم آن که صفحات متعددی در بارهی آنها سخن گفته شده است را از دیگر معضلات مباحث فلسفی عنوان کرد و ادامه داد: تعامل ایدئولوژیک بین فلسفه و فیلسوفان وجود دارد و باید گفت که ارزش افلاطون و ارسطو به ادعاها و براهین آنها است نه به شخصیت فردی آنها در حالی که بعضا شاهد هستیم چنین افرادی تا مرز انبیا پیش برده شده اند و به مدعا و استدلالات آنها و خودشان قداست بخشیده شده است.
مدیر گروه فلسفه پژوهشکده علوم انسانی جهاددانشگاهی مشهد با نام بردن از علومی نظیرکلام و عرفان از آنها به عنوان علومی ارزشمند یاد و تصریح کرد: اما اگر این دانشها سایه بر علم دیگری بیندازند، علم در سایه، رشد و شکوفایی نخواهد داشت که به نظر می رسد این اتفاق در مورد فلسفه افتاده است.
جمشیدی در ادامه از بازخوانی دقیق فلسفهی اسلامی و نقد درونی فلسفهی اسلامی فارغ از نقد بیرونی و یا رد فلسفه و مطالعه و آشنایی کامل با مسائل و دستاوردهای جدید فلسفه به عنوان ضرورتهای حال حاضر در جهت رشد و بهسازی مباحث فلسفس ی نام برد.
وی تاکید کرد: بازسازی مجدد فلسفه نیاز مبرم جامعه است و سرزمین فلسفهی اسلامی نیازمند این است که خاکش زیرو رو شود و شخمی عمیق را به خود ببیند.
وی عدم تفکیک مسائل وجود شناختی از مسائل معرفت شناختی را از نیز از مشکلات فلسفه امروز خواند و گفت: مثلا در فلسفه اسلامی از ابتدا بحث میشود که وجود، بدیهی است و بعد هم گفته میشود مشترک معنوی است و بعد اصالت وجود اثبات میشود که خود بحثی وجود شناختی است.
جمشیدی توجه بیش از حد به گذشته فلسفه اسلامی را باعث غرور بیجا و بیمورد فلاسفه امروز خواند و گفت: این امر باعث شده به دستاوردهای جدید فلسفی بی توجهی شود.
وی بیتوجهی به مسائلی که در جامعه ایجاد شده است و ندیده انگاشتن آنها را از مشکلات فلسفه اسلامی در جامعه امروز خواند.
مدیر گروه فلسفه پژوهشکده علوم انسانی جهاد دانشگاهی مشهد از فقدان فلسفهی فلسفه به عنوان یکی از موانع رشد فلسفه اسلامی یاد کرد و گفت: در جامعه بیشتر آنها که فلسفه را مطالعه کردهاند یا شیفتهی آن بودند و یا دشمن خانه زاد بوده اند که فلسفه از هر دو گروه زیان دیده است.
جمشیدی در ادامه از ابهام و عدم وضوح کامل تعریف فلسفه به عنوان یکی دیگر از چالشهای کنونی مباحث فلسفی نام برد و افزود: به جهت نارسائی در تعریف، برخی فلسفه را فقط فلسفه ابن رشد یا ابن سینا یا ملاصدرا میدانند در حالی که ناقدین این فیلسوفان نیز فیلسوف بودهاند و دستاورد فلسفی داشته اند.
وی ابهام و عدم روشنایی برخی از مقولههای فلسفی علیرغم آن که صفحات متعددی در بارهی آنها سخن گفته شده است را از دیگر معضلات مباحث فلسفی عنوان کرد و ادامه داد: تعامل ایدئولوژیک بین فلسفه و فیلسوفان وجود دارد و باید گفت که ارزش افلاطون و ارسطو به ادعاها و براهین آنها است نه به شخصیت فردی آنها در حالی که بعضا شاهد هستیم چنین افرادی تا مرز انبیا پیش برده شده اند و به مدعا و استدلالات آنها و خودشان قداست بخشیده شده است.
مدیر گروه فلسفه پژوهشکده علوم انسانی جهاددانشگاهی مشهد با نام بردن از علومی نظیرکلام و عرفان از آنها به عنوان علومی ارزشمند یاد و تصریح کرد: اما اگر این دانشها سایه بر علم دیگری بیندازند، علم در سایه، رشد و شکوفایی نخواهد داشت که به نظر می رسد این اتفاق در مورد فلسفه افتاده است.
جمشیدی در ادامه از بازخوانی دقیق فلسفهی اسلامی و نقد درونی فلسفهی اسلامی فارغ از نقد بیرونی و یا رد فلسفه و مطالعه و آشنایی کامل با مسائل و دستاوردهای جدید فلسفه به عنوان ضرورتهای حال حاضر در جهت رشد و بهسازی مباحث فلسفس ی نام برد.
وی تاکید کرد: بازسازی مجدد فلسفه نیاز مبرم جامعه است و سرزمین فلسفهی اسلامی نیازمند این است که خاکش زیرو رو شود و شخمی عمیق را به خود ببیند.
- ۹۹/۰۵/۱۳