جمشیدی خراسانی jamshidi khorasani

دین فلسفه عرفان

جمشیدی خراسانی jamshidi khorasani

دین فلسفه عرفان

با شما در باره دین، فلسفه و عرفان سخن می گوییم

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه

واشکافی چند رویکرد به نهضت عاشورا (۶)

يكشنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۰۳ ب.ظ
 
گروه اندیشه و علم: نسبت به حادثه‌ عاشورا از سوی اندیشمندان و متفکران اسلامی دیدگاههای مختلفی ارایه شده است.
 
خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، شعبه خراسان رضوی، در این سلسله نوشتارها که توسط محقق ارجمند، حسن جمشیدی مدیرگروه پژوهشی فلسفه جهاددانشگاهی مشهد به رشته تحریر در آمده است، به واشکافی رویکردهای مختلف در جهان اسلام به نهضت عاشورا می‌پردازد.
این رویکرد به دنبال این است که امام حسین(ع) داعیه حکومت را در سر می‌پروراند و به دنبال به دست گرفتن قدرت بود. شاید بیش از همه صالحی نجف آبادی بدین رویکرد به صورتی تاریخی و پژوهشی پرداخت و به تفصیل در کتاب خود شهید جاوید از آن سخن به میان آورد.
صالحی نجف آبادی در پیشگفتار کتاب خود آورده است:
کتاب حاضر نهضت عظیم حسین بن علی(ع) را از نظر مجاری عادی و با صرف نظر از علم غیب امام بررسی کرده تا هم طبق اتفاق هر دو گروه از علماء رفتار کرده باشد و هم عمل سبط پیغمبر بتواند سر مشق مردم دیگر واقع گردد.
صالحی نجف آبادی بر این عقیده است که رویکرد او به نهضت عاشورا سابقه دیرینه داشته و مورد نظر بیشتر بزرگان شیعه در قرون گذشته بوده است:
«نظر دیگری در حدود ده قرن پیش از طرف بزرگان علمای شیعه درباره قیام امام(ع) اظهار شده که در این اواخر تقریبا فراموش گشته و کمتر به آن توجه می‌شود. این نظر از سخنان بزرگی چون شیخ مفید و سید مرتضی و شیخ طوسی(رض) استفاده می‌شود. از این جهت در این کتاب -شهید جاوید- نظر این دانشمندان بزرگ بیشتر مورد توجه واقع شده بلکه می‌توان گفت قسمت اعظم کتاب همین نظر را تشریح کرده و توضیح داده است.»
صالحی نجف آبادی رویکرد خود را در هدف نهضت حسینی ضمن بخش چهارم کتاب شهید جاوید به تفصیل بیان می‌دارد که ما اجمالا بدان اشاره می‌کنیم:
۱ – مبارزه با ستم واجب است.
۲- راه پیشگیری از ستم حکومت، تشکیل حکومت است.
۳- تشکیل حکومت ضروری است.
۴- شرایط برای تشکیل حکومت فراهم است.
نویسنده‌ شهید جاوید در تبیین و تفسیر بخشی از سخنان امام حسین(ع) آورده است:
در حال حاضر راه جلوگیری از ظلم عمال حکومت و حمایت اسلام منحصر به تشکیل حکومت است زیرا عمال حکومت، نه خود دست از تجاوز بر می‌دارند و نه به نصیحت ناصحان مشفق گوش می‌دهند و همچنان به روش شیطانی خود ادامه می‌دهند. و لزوما طاعة الشیطان تا آنجا که از من سلب مصونیت کرده و می‌خواهند با قدرت سر نیزه موافقت اجباری مرا جلب کنند که حکومت ضد اسلام موجود را به رسمیت بشناسم. بنا براین راه جلوگیری از تجاوزات حکومت وقت منحصر است به این که نیروهای طرفدار عدالت متشکل شوند و قدرتی به وجود آورند و حکومت نیرومندی تشکیل بدهند و قدرت را با قدرت جواب بگویند. پس برای عمل کردن به فرمایش رسول خدا (ص) و مقاومت در برابر ظلم و دیکتاتوری تشکیل حکومت ضرورت داشت».
این دیدگاه از جانب دیگر بزرگان و اساتید نیز مورد توجه قرار گرفته است: «امام خمینی (رض) ضمن سخنرانی تاریخی خود در نجف اشرف که برای محکوم کردن جشنهای تحمیلی دو هزار و پانصد ساله‌ شاهنشاهی ایران ایراد شد، فرمود: امام حسین(ع) مسلم را فرستاده است که مردم را دعوت به بیعت کند و حکومت اسلامی تشکیل بدهد و حکومت فاسد را از بین ببرد.»
رویکرد صالحی نجف آبادی در کتاب شهید جاوید از سوی برخی مورد اقبال قرار نگرفت بلکه بعضا به نقد و رد آن پرداختند که تندترین و شدیدترین ردیه را بر این کتاب را، آیت الله صافی گلپایگانی در کتابی بنام شهید آگاه نگاشته است که دقیقا رویکرد نویسنده‌ شهید آگاه نقطه‌ مقابل نویسنده‌ شهید جاوید است. چنانکه از نامهایی که این دو بر کتاب خود گذاشته‌اند نوع رویکرد هریک از ایشان نمایان است.
  • حسن جمشیدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی