جمشیدی خراسانی jamshidi khorasani

دین فلسفه عرفان

جمشیدی خراسانی jamshidi khorasani

دین فلسفه عرفان

با شما در باره دین، فلسفه و عرفان سخن می گوییم

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه

لهو الحدیث

جمعه, ۲۰ تیر ۱۳۹۹، ۰۶:۴۸ ب.ظ

زیبا آفرین
لهو الحدیث
(وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَیَتَّخِذَهَا هُزُوًا ۚ أُولَٰئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِینٌ لقمان ایه ۶
در ایات قبل به ویژگی محسنین پرداخت و در این ایه و بعدی به ویژگی کسانی که در برابر محسنین دکان باز کرده و لهو حدیث می کنند.
نسبت به لهو حدیث مفصل بحث شده است و مصادیق زیادی برای ان بیان شده است. مکارم شیرازی در بیان معنای لهو الحدیث اظهار داده است:
بعضى از مردم، سخنان بیهوده خرید و فروش مى کنند
 هرگونه سخن یا آهنگ سرگرم کننده و غفلت زا هم چون
غنا
الحان
 آهنگ هاى شهوت انگیز و هوس آلود
یا سخنانى که نه از طریق آهنگ، بلکه از طریق محتوا انسان را به بیهودگى و فساد، بکشاند.
و یا از هر دو طریق،
همچون تصنیف ها و اشعار عاشقانه.
و یا مانند داستان هاى خرافى و اساطیری.
و یا سخنان سخریه آمیزى،
علامه طباطبایی می فرماید: لهو به معناى هر چیزى است که آدمى را از مهمش باز بدارد، و لهو الحدیث آن سخنى است که آدمى را از حق منصرف نموده و به خود مشغول سازد، مانند:
 حکایات خرافى،
و داستانهایى که آدمى را به فساد و فجور مى کشاند،
و یا از قبیل سرگرمى به شعر و موسیقى و مزمار و سایر آلات لهو.
یشتری یعنی خرید و فروش. جزو کلمات مشترک است. هنه به خریدار هم به فروشنده گفته می شود. شرا یعنی خرید و فروش.
عده ای لهو الحدیث را خرید و فروش می کنند. برای چی؟ در ادامه فلسفه و یا علت ان را بیان می فرماید: لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ
قصد غرض آنها گمراه کردن از روی ندانی و نااگاهی است. بدین معنا که شاید متوجه نباشند که چه می کنند ولی واقعا مردم را گمراه می گنند. از راه درست و راست باز می دارند.
علامه می گوید:  مقتضاى سیاق این است که مراد از (سبیل الله ) قرآن کریم، و معارف حق و صحیح، از اعتقادات، و دستور العملها، و به خصوص داستانهاى انبیاء، و امم گذشته بوده باشد، چون لهو الحدیث و خرافات ساخته و پرداخته فکر انسانها است که  دست به دست گشته، در درجه اول معارض با این داستانهاى حق و صحیح است، و در درجه دوم بنیان سایر معارف حق و صحیح را در انظار مردم سست و منهدم مى سازد. موید این معنا جمله بعدى است که مى فرماید: (و یتخذها هزوا)، یعنى حدیث را مسخره مى کند، و همین باعث وهن هر حدیثى مى شود، و سبب مى گردد مردم احادیث واقعى را نیز به سخریه بگیرند.
در ادامه علامه می فرماید:
پس همان طور که گفتیم مراد از (سبیل الله )، قرآن است، بدان جهت که مشتمل بر قصص و معارف است، و گویا مراد کسى که خریدار لهو الحدیث است این است که مردم را از قرآن منصرف و گمراه کند، و قرآن را به سخریه بگیرد به این که به مردم بگوید این نیز حدیثى است مانند آن احادیث، و اساطیرى است چون آن اساطیر. انتهی.
در نتیجه منظور از لهو الحدیث افسانه و داستان سرایی است. کسانی که با داستان سرایی در برابر ایات قران دکان بازکرده بودند.
لذا از این ایه شاید به راحتی نشود معنا و مفهوم غنا را استفاده کرد. مگر این که بگوییم‌محتوای غنا که همان اشعاری است که خوانده می شود و... که شاید حمل لهو الحدیث بر آن کمی دشوار باشد. صدر و ذیل ایه دلالت دارد به همان داستان سرایی و افسانه گویی.
حسن جمشیدی خراسانی
https://t.me/joinchat/AAAAAFBiF0k6KfVKPnUFLQ

  • حسن جمشیدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی